Klāt pavasaris – jaunā baspēdošanas sezona

Klāt pavasaris, un daudziem skrējējiem tas nozīmē arī pienākušu jauno skriešanas sezonu. Bet ir skrējēju grupa, kas jaunās sezonas tuvošanos izjūt visizteiktāk, un tie ir baskāju skrējēji. Izdevības skriet basām kājām ziemā bijušas visai nedaudz, tāpēc daudzi no mums ar nepacietību gaidījuši pavasari, kad savus skriešanas apavus varēs atstāt mājās un doties ārā izlocīt kāju pirkstus zālītē vai mežā.

Kā iesākt?

Par skriešanu basām kājām pēdējā laikā dzirdēts runājam daudz, bet kas tad būtu jāņem vērā, ja šajā pavasarī vēlaties šo skriešanas veidu izmēģināt pirmo reizi? Pirmkārt, jāievēro mērenība. Tāpat jā jebkura jauna aktivitāte, arī skriešana basām kājām jūsu organismam būs kas iepriekš nepieredzēts, un pie tā ir jāļauj pierast. Pat tad, ja iepriekš apavos esam skrējuši visai aktīvi, nevar cerēt, ka, novelkot tos, varēsim turpināt ar tādu pašu intensitāti. Skriešana basām kājām parasti ļoti izmaina skriešanas biomehāniku, kas nozīmē, ka darbā tiek iesaistītas jaunas muskuļu grupas, kas iepriekš bijušas mazāk aktīvas vai pat pavisam atstātas novārtā.

Pirmās, kas sajūt izmaiņas, protams, ir pēdas. Cilvēka pēda ir ļoti sarežģīts veidojums, kas satur neskaitāmus kaulus, saites un muskuļus, no kuriem lielākā daļa visu savu mūžu pavadījusi snaudošā stāvoklī, iekļauti apavu žņaugos. Tāpat, skrienot basām kājām, daudz intensīvāk tiek nodarbināti ikru muskuļi, lielāka slodze tiek uzlikta Ahilleja cīpslai. Visām šīm ķermeņa daļām jāļauj pierast pie jaunajiem procesiem, tāpēc uzsākt baspēdošanu vajadzētu ļoti pakāpeniski.

Daži no pēdu darbinošajiem muskuļiem un saitēm

Daži no pēdu darbinošajiem muskuļiem un saitēm

Ja iepriekš esam praktiski visu savu nomoda laiku pavadījuši apavos, pat atrazdamies mājās, tad visdrošāk pāriet uz baspēdošanu būtu, sākumā pat vēl nedomājot par skriešanu. Pirmkārt, no apaviem jāatsakās mājās, otrkārt – varam veikt pastaigas basām kājām pa drošu apkārtni, piemēram, meža takām, mēģinot variēt dažādus segumus – gluda taka, čiekuri, zāle, zeme, dubļi, ūdens, asfalts. Savukārt, ja iepriekš esam jau savas pēdiņas pie apkārtnes radinājuši, varam sākt uzreiz ar skriešanu, sākot no dažiem simtiem metru, piemēram, katru otro dienu. Ļoti svarīgi sekot līdzi savām jaunajām sajūtām – vai kaut kas nesāk sāpēt, vai nākamajā dienā kāds muskulis vai saite nav kļuvis jutīgāks, vai nav kādi noberzumi vai tulznas. Jebkuru nepatīkamu simptomu gadījumā der izlaist kādu dienu vairāk, kamēr simptomi nav zuduši – tas tikai nozīmē, ka pēdām un kājām nepieciešams ilgstošāks adaptācijas laiks.

Vairāk par to, kā sākt skriet pa baso, lasiet šeit!

Pa kurieni skriet?

Izplatīts viedoklis, ka sākt skriet basām pēdām vislabāk būtu pa kādu mīkstāku segumu, piemēram, zāli vai jūrmalas smiltīm. Taču tas nebūtu īsti pareizi. Ja pēdas ilgstoši dzīvojušas apavos, tad sīkie pēdu muskuļi noteikti ir lielā mērā atrofējušies, un tie nebūs spējīgi stabilizēt pēdu šādās sarežģītās situācijās, kad segums nav stabils. Otrkārt, pārejot uz skriešanu basām pēdām, dabiski mainās skriešanas tehnika. Skrienot apavos, absolūti lielākā daļa skrējēju (un no iesācējiem praktiski visi) piezemējas vispirms uz papēža, pēc tam pārveļot pēdu caur vidusdaļu uz priekšdaļu. Šāds skriešanas veids ir ļoti traumatisks, jo papēdī mums nav nekādas amortizācijas, papēdis ir tikai kauls. Ja skriešanas apavam papēdis ir polsterēts, tas zināmā mērā šo triecienu spēj absorbēt, taču pētījumi rāda, ka neviens skriešanas apavs nespēj to izdarīt pilnībā, un agrāk vai vēlāk skrējējs iedzīvojas kādā traumā. Skrienot basām pēdām, piezemēšanās uz papēža praktiski nav iespējama, jo trieciens vispār netiek absorbēts, un mēs uzreiz jūtam, ka šādi skriet ir sāpīgi. Smadzenes saņem no pēdām informāciju par to, kādā veidā notiek piezemēšanās, un automātiski soli palabo tā, lai trieciens nebūtu tik sāpīgs.

Gluds asfalts - ideāli piemērots iesācējiem

Gluds asfalts – ideāli piemērots iesācējiem

Šis ir otrs iemesls, kāpēc iesākumā būtu vēlams basām kājām skriet pa cietākiem segumiem – lai labāk apgūtu pareizo skriešanas soli. Ja skrienam pa zāli, tad arī piezemēšanās uz papēža nebūs pārlieku sāpīga, un smadzenes netiks stimulētas šādu greizu soli koriģēt. Tā mēs pareizu soli arī neiemācīsimies. Savukārt, ja basām pēdām paskriesim pa asfaltu, jebkuras mazākās nepilnības skriešanas tehnikā tiks automātiski pamanītas un izlabotas. Gluds asfalts bez gružiem, akmentiņiem un grumbuļiem būtu ideāli piemērots baspēdošanas uzsākšanai. Tāpat der arī gluds betons, cieti noblietēta meža taka bez saknēm un čiekuriem vai jebkurš cits ciets segums bez papildus traucēkļiem.

Iesākt basām vai minimālajos apavos?

Daudzi droši vien pamanījuši, ka daži skrējēji mēdz skriet īpašos apavos, kas satur vien plānu zoli un kuros nav iebūvēts ne polsterēts papēdis, ne pēdas velves atbalsts, ne arī kādas citas no tehnoloģijām, kas nereti sastopamas tradicionālajos skriešanas apavos. Vispamanāmākie šāda tipa apavi ir Vibram Fivefingers, kuros katram kājas pirkstam atvēlēta sava kabatiņa, bet pastāv arī ļoti daudz citu firmu apavi, kas no malas izskatās gandrīz kā parastie apavi. Šie tā sauktie minimālie apavi imitē skriešanu basām pēdām, tajā pašā laikā nodrošinot pēdām pamata aizsardzību no mehāniskām traumām, piemēram, uzkāpšanas stiklam, akmenim vai čiekuram. Reizēm valda priekšstats, ka minimālie apavi lietojami pārejas procesā no tradicionālajiem apaviem uz skriešanu basām pēdām, bet arī tas nav īsti pareizi.

Citas firmas minimālie apavi - Vivo Barefoot

Citas firmas minimālie apavi – Vivo Barefoot

Skrienot basām pēdām, pirmās sajūtas mēdz būt lieliskas, un tas bieži vien liek mums pārkāpt pašu svarīgāko noteikumu – ievērot mērenību! Ļoti bieži gadās, ka skrējējs, pārejot prom no tradicionālajiem apaviem, uzreiz saskrien par daudz un tādējādi iedzīvojas nevajadzīgās jaunās traumās (vairāk par potenciālajiem savainojumiem lasiet šeit). Lai no tā izvairītos, būtu vēlams no jebkuriem apaviem uzreiz izkāpt ārā pavisam un sākt baskāju skriešanu patiešām basām pēdām. Pēdu āda būs pirmā, kas ziņos par pārslodzi, ja paši pie tā nepiedomāsim. Ja mēģināsim iesākumā saskriet par daudz, pēdu āda tiks noberzta, veidosies tulznas, un tas palīdzēs mums ievērot mērenību. Ja iesāksim nevis basām pēdām, bet kādos no minimālajiem apaviem, nebūs šādu brīdinošu problēmu ar pēdu ādu, kā rezultātā no pārslodzes var ciest citas ķermeņa daļas – Ahilleja cīpsla, ikru muskuļi vai pēdas virspuses metatarsālie kauli, un šīs problēmas noteikti būs nepatīkamākas par vienkāršiem ādas noberzumiem vai tulznām.

Vairāk par minimālajiem apaviem lasiet šeit!

Domubiedri

Latvijā skriešana basām pēdām kļūst populārāka ik gadu, jo arvien vairāk skrējēju sāk apzināties dabiskās skriešanas priekšrocības un vēlas caur savām pēdām savienoties ar dabu. Pirms trim gadiem Latvijā nodibināta pirmā baskāju skrējēju apvienība Baltijas valstīs – Latvijas Baskāju skrējēju biedrība. Tā pulcē basās skriešanas entuziastus un šādas skriešanas pieejas domubiedrus, un par tās biedru bez maksas var kļūt jebkurš skrējējs, piereģistrējoties tīmekļa vietnē http://pabaso.lv. Biedrība ik gadu pavasarī rīko Latvijas Baskāju draudzības skrējienu, kura laikā jebkurš var uzzināt sevi interesējošo informāciju par skriešanu basām pēdām. Šī gada maija otrajās brīvdienās skrējiens tiks rīkots jau ceturto gadu. Sekojiet līdzi informācijai!

Aina no vēsturiskā pirmā Latvijas Baskāju draudzības skrējiena pirms trim gadiem

Aina no vēsturiskā pirmā Latvijas Baskāju draudzības skrējiena pirms trim gadiem

Savukārt, šī gada 29. augustā jau trešo gadu pēc kārtas notiks Baltijas Baso pēdu ultramaratons, kura ietvaros skrējējiem tiks piedāvātas trīs skriešanas distances – 11 km, 32 km un 53 km –, kuras būs iespējams pieveikt gar Baltijas jūras krasta līniju skaistā posmā Kurzemes piekrastē no Mazirbes līdz Rojai. Visu vasaru šim pasākumam būs iespējams trenēties Mangaļsalas pludmalē, reizi nedēļā tiekoties baskāju skrējēju koptreniņā. Tāpēc izbaudām pavasari un plānojam savas basās aktivitātes jau tagad!

Vairāk par to, kāpēc skriet basām pēdām, lasiet šeit!

Latvijas Baskāju skriešanas biedrība

Pulcējam dabīgās skriešanas piekritējus visā Latvijā

1 Response

  1. I have noticed you don’t monetize your blog, don’t waste your traffic, you
    can earn extra cash every month because you’ve got hi
    quality content. If you want to know how
    to make extra $$$, search for: Mrdalekjd methods for $$$

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *